Tal pænt!

– hvis det ikke er rigtigt, så er det okay, for jeg ved det heller ikke, men hvis det passer, så er jeg altså stolt af dig!

Der var en dame inde i et gameshow som talte så pænt til sin mand at jeg blev helt varm indeni. For selvom hun givetvis var sig bevidst, at en håndfuld mennesker kunne tænkes at følge ordvekslingen på tv, så virkede det som om det faldt hende helt naturligt at tale sådan. Endda til sin mand.

Og nu er det ikke fordi. Og måske har hun endda været på noget kursus i anerkendende kommunikation. Men rigtig mange andre kvinder taler ikke særlig pænt til deres mænd. Åh, og vice versa, da.

Jeg vil også godt erkende, at den anerkendende samtale fylder foruroligende lidt i mit eget parforholdsvokabularium. Selvom det, som udgangspunkt, bare er sådan lidt grovsjovt og du-kan-ta-det-agtigt, så tager det nogen gange overhånd med ironien og spydighederne, i en grad så vi jeg må stoppe os selv.

Og sukke henført af søde ægtepar i gameshows. Altså, indtil manden siger, at det også er hans største drøm at bruge præmiepengene på et weekendgalleri til hendes farveladerier, fordi “hvis det er hendes største drøm, så er det også min”.

Så synes vi begge at han skal gro nogen hår under armene og ønske sig noget ordentligt.

Posted in Ikke kategoriseret

Skriv en kommentar